مدرسین

مدیریت کلاس

مدیریت کلاس

مدرس: ماندانا رجبی

به عنوان معلم چند درصد از نقش خود را به درستی در کلاس ایفا می کنید؟آیا در پایان کلاس به تمام برنامه ها و فعالیت های کلاس می رسید؟از 10 شاگر شما چند نفر از کلاس راضی هستند؟

بعد از پایان هر جلسه و فیدبک گیری از کلاس چه قدر از کار خودت راضی هستی؟

مدیریت دو بخش دارد مدیریت خود معلم و مدیریت شاگردان. چیزی که خیلی در کلاس نقش پر رنگی دارد معلم و دانش آموزان هستند. معلم در ابتدا باید توانایی این را داشته باشد که بر خود مدیریت داشته باشه سپس داشن آموزان.

برای ثبت نام در این دوره و کلاس بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره مدیریت کلاس 

نقش معلم

هنگامی که اسم معلم و یا آموزکار می اید همه تصور ها به این سمت می رود که یک شخصی سرپا ایستاده رو به روی دانش آموزان و مطلبی را ارائه می دهد. و یا اینکه بر کار گروهی بچه ها مدیریت دارد و یا به آنها کمک میکند .

معلم همیشه شخصی است که مطالب را به ساده ترین روش ها تدریس می کند. همان مطالب را افراد می توانند بخوانند ویاد بگیرند اما معلم با روش های تدریس یادگیری مطالب را راحت تر می کند.

زمانی که موضوعی را به دانش اموز یاد میدهید این فقط یک راه بوده که دانش آموز مطالب را فرا گرفته است برای مطمئن شدن از یادگیری مطالب باید روش های مختلفی را امتحان کنیم .

مطالبی که تدریس می شود باید مدیریت شده باشد یعنی از ابتدای صحبت کردن تا انتهای صحبت کردن بدانیم قرار

است این مطالب با چه شروع شود و به چه چیزی ختم شود. از همه مهم تر دانش آموز باید آگاه باشد معلم میخواهد چه موضوعی را تدریس کند .

گاهی اوقات قصد اجرای فعالیتی را در کلاس دارید و این فعالیت باعث هرج و مرج در کلاس می شود هرچند هدف شما از اجرای فعالیت بهتر پیش بردن کلاس بوده است اما این هدف محقق نمیشود. علت هرج و مرج نداشتن مدیریت در نحوه اجرای فعالیت کلاسی بوده.

ترفند های مدیریت کلاس

با زبان آموز شلوغ در کلاس ها چه کنیم؟

دانش آموز فعال یا شلوغ:

بهترین راه دادن وظیفه به زبان آموز است.

دانش آموز را در کلاس بیش از حد تشویق نکنیم.

کمی با او صحبت کنیم.

برای فعالیت های خاص از زبان آموزان فعال و شلوغ استفاده کنیم.

برچسب دانش آموز بینظم و شلوغ  را به دانش آموز نزنیم.

از دانش آموز در جهت مهارتی دارد استفاده شود.

با او مهربان تر باشیم.

از انرژی و شادابی دانش آموز در جهت بهتر شدن درس دانش آموز استفاده کنیم.

گاهی از این دانش آموزان به عنوان سرگروه استفاده شود.

فعالیت  گروهی در کلاس داشته باشیم.

کلاس را به گروه و دسته های مختلف تقسیم کنیم.

براساس سطح دانش آموزان و نمرات سال یا ترم گذشته دانش آموزان را گروه بندی کنید. در گروه تمام دانش اموزان وظیفه و سمت داشته باشند.

از استعداد دانش آموزان در گروه استفاده کنید.

به دانش آموزان کم اعتماد به نفس و شلوغ بیشتر توجه کنید.

همیشه معلم نباشیم گاهی دانش آموز باشیم.

گاهی نقش هارو عوض کنیم.

اگر از دانش آموزان در این سن سوال شود دوست داری در آینده چکاره بشی ؟ معلم یکی از جواب دانش آموزان می باشد.

بهتر است گاهی دانش آموزان در کلاس و گروه نقش معلم را داشته باشند.

زمانی که میخواهیم فعالیتی را در کلاس اجرا کنیم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. 1. در گیر کردن ذهن دانش آموز در مورد موضوع

2.گفتن و توضیح کامل و واضح فعالیت برای دانش آموزان/ دانش باید بداند در این فعالیت قرار است چکار کند و سردر گم نماند.

  1. فعالیت حتما در کلاس در همان جلسه اجرا شود
  2. از فعالیت انجام شده فیدبک بگیرید

زمانی که دانش آموزان مشغول انجام فعالیت های کلاسی یا کار گروهی خود هستند باید آنها را مانیتور کنیم و مدیریتی از راه دور داشته باشیم. برگه ای همیشه کنار خود داشته باشید و گوش دهید دانش آموزان در گروه در مورد این فعالیت چه نظر هایی دارند و چه چیزهایی به دوستان خود می گویند. این روش به شما کمک میکند فید بک خوبی را بگیرید و درنتیجه در انتخاب فعالیت بعدی راحت باشید .

گاهی اوقات دانش آموز نسبت به فعالیتی در کلاس بی میل است و ما به او اصرار میکنیم حتما این را انجام دهد. مثلا به دانش آموز اصرار می کنیم جمله ای را بسازد. مخصوصا زمانی که دانش آموز در حال تلاش است که با اطرافیان ارتباط برقرار کند. ما به عنوان معلم حق دخالت نداریم و در ابتدایی ترین مرحله باید اجازه دهیم دانش آموز در درون خود با این موضوع کنار بیاید و در مرحله بعد به او کمک کنیم .

در مدیریت کلاس این خیلی مهم است که به دانش آموزان فرصت سوال پرسیدن بدهیم

حتی اگر سوالش مسخره بود و باعث خنده همکلاسی هایش شد مخصوصا در حال انجام کار گروهی.

ما میتوانیم از اشتباهات دانش آموزان فید بک بگیریم زیرا این فید بک ها نقطه قوت و نقطه ضعف داننش آموزان  در نتیجه کل کلاس را مشخص میکند و باعث می شود ما در طرح سوالات و فعالیت های کلاس با هوشیاری بیشتر عمل کنیم.

زمانی که دانش آموزان در حال اماده کردن خود یا گروه خود برای ارائه مطلبی هستندنقش

معلم فقط ادیتور است و میتواند به دانش آموز بگوید در این بخش تلاش خود را بیشتر کن.

گاهی اوقات در کلاس لازم است برای بعضی از شاگردان مانند معلم خصوصی نامحسوس عمل کرد. یعنی به این دانش آموز خاص تمرین های خاصی دهیم . یا در گروهی دانش آموز را قرار دهیم که فعالیت های مناسب او انجام میشود ولی این مورد نباید در کلاس خیلی مشخص باشد و خود دانش آموز و هم کلاس هایش متوجه شوند .

هرگز یادمان نرود شغل اصلی و مهم معلم نشان دادن حس درک کردن رسیدن به دستآورد برای دانش آموز است.

فعالیت های کلاس و مدیریت درست کلاس این حس را به دانش آموز میدهد و این حس دوطرفه است حس رضایت دانش آموز از کلاس باعث حس رضایت معلم میشود.

معلم در کلاس نباید در فقط رو صندلی بنشیند یا فقط رو به روی دانش آموزها باشد باید مومند در کلاس حفظ شود و در کلاس جا به جا شود. صدای معلم به واسطه ی راه رفتن در کل کلاس پخش می شود.

معلم و شاگرد:

  • یکی از عناصر موفقیت در کلاس ارتباط بین معلم و دانش آموز است. اگر در ارتباط دانش آ»وز و معلم اختلالی ایجاد شود تدریس بسیار سخت می شود. زمانی که معلم با مدیریت رفتار خوب حس خوبی به دانش بدهد دانش آموز نسبت به آن درس حس خوبی خواهد داشت هرچند دیدگاه قبلی دانش آموز دیدگاه خوبی نبوده نسبت به درس.
  • به ارتباط بین معلم و دانش آموزrapport میگویند هر چند تا کنون هیچ تعریف دقیقی برایاین مورد پیدا نشده چون رفتار معلم و دانش آموز به ویژگی و شخصیت طرفین بستگی

داره.  زمانی کهrapport  بین دانش آموزان و معلم حفظ شود احترام دانش آموز و معلم همیشه پابرجاست.

بعضی از معلمین آرام و درونگرا هستند. بعضی خجالتی و بعضی ترجیح میدهند همیشه پشت میز باشند. این رو باید در نظر گرفت انسان ها بی ویژگی های مختلفی شغلی را انتخاب می کنند پس این طبیعی است که معلم نیز این ویژگی ها را داشته باشد. اما به عنوان معلم نباید اجازه دهیم این ویژگی های فردی باعث اختلال در مدیریت کلاس شود. گاهی مجبوریم بخاطر شاگردهایمان نقش بازی کنیم. طرز ایستادن ما به ما شخصیت میدهد و دانش آموز از همان الگو برداری میکند محل قرار گرفتن ما در کلاس خیلی مهم است این لازم است که به عنوان لیدر کللاس دربین بچه ها جابه جا شد

مخصوصا در هنگام انجام کارهای گروهی تحرک ما در کلاس گاهی باعث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان می شود گاهی باعث کاهش اعتماد به نفس می شود و این افزایش و کاهش در روند مدیریت و پیشرفت کلاس تاثیر دارد و در نتیجه در بازدهی کلاس تاثیر خواهد گذاشت.

همان طور که قبلا گفته شد معلم باید در صحبت کردن خود مدیریت داشته باشد این مدیریت و احترام در زمان صحبت کردن دانش آموز باید خیلی مشهود باشه یعنی زمانی که دانش آموز صحبت میکند نشان دهید به حرفش گوش میدهید و توجه می کنید .

دانش آموزان در کلاس :

اگر شرایط تغییر چیدمان کلاس را دارید ایت تغییر را در کلاس ایجاد کنید. چیدمان صندلی به طوری باشد که معلم به راحتی بتواند بر دانش اموزان مدیریت داشته باشد. در چیدمان صندلی دقت کنید که به صورتی باشد که دانش آموزان و معلم به راحتی بتوانند در ما بین صندلی ها حرکت داشته باشند .

در کلاس دانش آموزان میتوانند به صورت تنهایی و گروهی فعالیت داشته باشند. در فعالیت های گروهی تمام شاگردان درگیر فعالیت و موضوع درس  میشوند. بعضی از دانش آموزان از اینکه رو به روی کلاس بخواهند صحبت کنند اذیت می شوند. برای این

دسته از دانش اموزان فعالیت گروهی بسیار پیشنهاد می شود. زیرا دانش آموز در ابتدا در گروه تلاش میکند اندکی فعالیت داشته باشد سپس در گروه نظر خود را ارائه میدهد سپس برای ارائه نهایی برای کل کلاس اماده میشود. گاهی اوقات لازم است دانش آموزان به صورت فردی کار کنند و معلم تک تک دانش آموزان را بررسی کند .

زمان صحبت کردن دانش آموزSTT(Student Talking Time )

زمان صحبت کردن معلمTTT(Teacher Talking Time)

  • عاشق دانش آموزان خود باشید.
  • خود را به دانش آموزان معرفی کنید.
  • با ابتکار و خلاقیت مدیریت کلاس خود را در دست بگیرید یا به عبارتی کلاس داری کنید.
  • روی دانش آموزان شلوغ تمرکز کنید.
  • با تن صدای طبیعی خود صحبت کنید.
  • .6با دانش آموزان ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • در روش تدریس خود تنوع ایجاد کنید.

استرس معلم در تدریس:

طبق تحقیقات انجام شده، معلمان، کنترل رفتار دانش آموزان را یکی از عوامل استرس زا در حرفۀ خود معرفی کرده اند.

بر اساس نتایج تحقیقی که روی 6700 معلم آمریکایی انجام شد و در مقالۀ ریچارد اینگرسول منتشر شده است، حدود 30

درصد از 400 معلمی که شغل خود را ترک کرد هاند، این موضوع را یکی از دلایل انصراف خود از تدریس عنوان کرده اند. این موضوع اهمیت مدیریت کلاس درس را به خوبی نشان می دهد.

مدرسین با کنترل استرس خود می توانند نقش مهمی را تدریس داشته باشند. این استرس خواه و ناخواه به دانش آموزان منتقل میشود. از این جهت با مدیریت درستکلاس و نظم در وظایفی که معلم باید داشته باشد این استرس کمتر می شود.

اگر معلمی را به عنوان شغل خود انتخاب کردید از تدریس لذت ببرید.

لذت تدریس در انتقال اطلاعات، آموزش و آگاه سازی دیگران می باشد.

اما آگاه سازی باید مدیریت شده باشه.

مدیریت کلاسی موثر، فرص تهای یادگیری را برای دان  شآموزان به بالاترین سطح ممکن می رساند &Evertson) .(2009Emmer, علاوه بر این مهارت کلاسداری دستاوردهای زیر را برای معلم و دانش آموزان خواهد داشت:

به ایجاد محیط آموزشی مناسب کمک می کنداز هدر رفتن وقت و انرژی معلم جلوگیری می کندبه تقویت روحیۀ معلم کمک می کند

ساختار کلاس و اهداف آن را برای دان  شآموزان مشخص می کندانتظارات معلم را برای شاگردان تبیین م یکند

زمان مفید کلاس را افزایش و رفتارهای مخرب دانش آموزان را کاهش می دهد

عوامل تأثیرگذار در مدیریت کلاس

در این بخش به سه عامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر نحوه مدیریت کلاس معلم اشاره می کنیم.

الف( ویژگی های شخصیتی معلم

ویژگ یهایی مانند داشتن سلامت اخلاقی، جسمی، ذهنی و روانی، آراسته بودن در کلاس درس، فن بیان معلم و

مهارت های ارتباطی قوی، نگرش مثبت و اخلاق خوش تأثیر مستقیمی روی تجربه موفق مدیریت کلاس درس خواهد داشت.

معلمان مؤثر و کارآمد، افرادی هستند که می توانند در لحظه های بحرانی به خود مسلط باشند و بدون پیش داوری و گرفتن حالت تدافعی به حرف های دان شآموزان گوش بدهند و از سرزنش و تحقیر، آزار، اذیت و دیگر واکنش های افراطی دوری کنند.

ب( روش های تدریس

روش تدریس معلم باید به گونه ای باشد که منجر به بر هم زدن نظم کلاس نشود. معلم باید با توجه به شرایط کلاس، توانایی دانش آموزان، محتوای کتاب درسی و امکاناتی که در اختیار دارد یک طرح درس و برنامه درسی مدون برای کلاس خود طراحی کند به گون های که علاوه بر دستیابی به اهداف یادگیری، مدیریت کلاس نیز به بهترین شکل اتفاق بیفتد.

برای دانلود پی دی اف کلیک کنید:

مدیریت کلاس 

با تشکر

معلمی خلاق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *