مدرسین

تکنولوژی در کلاس درس

تکنولوژی در کلاس درس

مدرس: ماندانا رجبی

توضیحات

این وبینار برگزار شد، علاقه مندان می توانند با ثبت نام به ویدیو وبیناردسترسی داشته باشند
به فراگیرانی که در وبینار شرکت کنند گواهی شرکت در وبینار داده می شود
برای شرکت در وبینار بر روی لینک زیر کلیک کنید:

نوآوری در کلاس های درس

آیا در زندگی شخصی خود از تکنولوژی استفاده می کنید؟ چگونه؟چرا؟

آیا به عنوان معلم در کلاس های خود از تکنولوژی استفاده می کنید؟چگونه؟چرا؟

لازم  است  عوامل متعددّّی  در  نظر  گرفته  شوند  تا  بتوان  تکنولوژی  را  به  شکل مطلوبی در آموزش به کار برد .

زیرساختهای تکنولوژیکی ومعلمان به عنوان مجریان برنامه های آموزشی دو مورد از این عوامل هستند.

در واقع معلمان افراد کلیدی هستند که باید نوآوری را برای بهبود آموزش و پرورش به کار گیرند چرا  که  در  نهایت  تصمیم  در  مورد  اینکه  آیا تکنولوژی در آموزش به کار برده شود یا خیر و اینکه چگونه از آن استفاده شود، بر عهدة معلمان است.

اگر  معلمان  آماده نباشند و نگرش مثبتی نسبت به کاربرد تکنولوژی در کلاس-هایشان نداشته باشند، ممکن است مدرسهای با وجود داشتن تجهیزات   فنآوری   قابل   قبول،   در   ارائة   آموزش   توأم   با تکنولوژی چندان موفق نباشد

به طورکلّّی ،عواملی که کاربرد تکنولوژی معلّّمان را تحت تأثیر قرار میدهند به دو گروه تقسیم میشوند:

الف( عواملی که از محیط-های بیرونی نشأت می گیرند که معلمان در آن محیط ها کار میکنند   ،ب(   ویژگیهای   فردی   خود   معلمان

در  حیطه  ی آموزش  و  پرورش،  معلمان  بدون  تردید  یک  عامل  محوری تغییر در حوزه ی کلاس هستند.

آیا یک فرد نگرش مساعد یا نامساعدی را نسبت به یک نوآوری دارد یا خیر.  در  نتیجه  آن  را  می  پذیرد  یا  رد  می  کند .

یکی از تئوریهای معروف که برای توضیح پذیرش فن آوری های نو توسّّط مردم به  کار می رود، نظریّّه ی اشاعه ی  نوآوری  های  راجرز  می  باشد.  این  نظریّّه  مناسب  ترین مدل   برای   تحقیق   در   مورد   به   کارگیری   تکنولوژی   در آموزش می باشد. این  اشاعه  تحت  تاثیر  چهار  مولّّفه ی  اصلی  تعامل  کننده  قرار  دارد:

  1. خود نوآوری ،
  2. کانال های ارتباطی،
  3. زمان

4.نظام  اجتماعی .

 

تحقیق صورت گرفته توسط همکاران در شهر ترکمنچای

به منظور بررسی تاثیر تکنولوژی در یادگیری ریاضی از دو کلاس دانش آموزان دختر دوره پیش-دانشگاهی ریاضی و فیزیک شهر ترکمنچای، یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان کنترل انتخاب شدند. مبحث گراف کتاب ریاضیات گسسته به گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزشی نیوگراف که نوعی نرم افزار تعاملی پویا است، و به گروه کنترل بدون استفاده از این نرمافزار  تدریس  شد.  در  آغاز  دوره آموزشی  پیش  آزمون  و  در  پایان  دورهپس  آزمونی  از  هر  دو گروه  گرفته  شد. نتایج  استفاده  از  تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان  داد که  در سطح  معناداری p<9/95نمرات  گروه  آزمایش بهتر  از  گروه کنترل  است.

به کارگیری تکنولوژی در کلاس ریاضی برای انجام ریاضیات نباید منجر به سردرگم شدن و محدود شدن بهویژگی های فنی  شود.دانش آموز  باید  ابزار  را  به  عنوان  تسهیل  کننده خلق  اشیای ریاضی،  امکان  دادن  برای  فعالیتهای  ریاضی روی  آن  اشیا و فراهم  کننده  دلیل  واضحی  از  پیامد  آن اعمال مورد استفاده قرار دهد .

چگونه اعمال فن آوری و تکنولوژی در کلاس

  • فناوری آموزشی به عنوان تئوری و کاربرد روش های آموزشی برای یادگیری.
  • فناوری آموزشی به عنوان ابزارهای تکنولوژیکی و رسانه ای، به عنوان مثال دوره های آنلاین آزاد انبوه برخط

یاMooc  ، که در ارتباط با دانش و توسعه و تبادل آن کمک می کند. افراد هنگام استفاده از اصطلاح “EdTech” نیزمنظورشان همین زمینه است.

  • فناوری آموزشی برای سیستم های مدیریت یادگیری )LMS(، مانند ابزاری برای مدیریت دانشجویان و برنامه درسی،و سیستم های مدیریت اطلاعات آموزش )EMIS(.
  • فناوری آموزشی به عنوان مدیریت پشت صحنه، از قبیل سیستم های مدیریت آموزش برای تدارکات و مدیریتبودجه، و فروشگاه ثبت یادگیری )LRS( برای ذخیره سازی داده های یادگیری و تجزیه و تحلیل آن ها.
  • خود فناوری آموزشی به عنوان یک موضوع آموزشی؛ چنین دوره هایی برخی اوقات “مطالعات کامپیوتری” یا “فناوریاطلاعات و ارتباطات )ICT(” نامیده شود.

صوت و ویدئو

  • تکنولوژی ویدئویی شامل نوارهای ویدئویی و دی وی دی ها و همچنین روش های مبتنی بر تقاضا و همزمان باویدیوهای دیجیتالی از طریق سرور یا گزینه های مبتنی بر وب مانند وب کم است.

کامپیوترها، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه

  • یادگیری مشارکتی یک رویکرد یادگیری مبتنی بر گروه است که در آن دانش آموزان به طور هماهنگ برای دستیابی بهیک هدف یادگیری یا تکمیل یک تکلیف یدگیری به صورت متقابل فعالیت می کنند. با پیشرفت های اخیر در فن آوری

گوشی های هوشمند، توانایی پردازش و قابلیت ذخیره سازی تلفن های همراه، توسعه پیشرفته و استفاده از برنامه

ها امکان پذیر شده است. بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار و متخصصان آموزش و پرورش، برنامه های گوشیهای هوشمند و تبلت ها را به عنوان وسیله ای برای یادگیری مشارکتی مورد بررسی قرار داده اند.

  • رایانه ها و تبلت ها دسترسی دانش آموزان و مربیان به وب سایت ها و برنامه های کاربردی را فراهم می کنند.

بسیاری از دستگاه های تلفن همراه ازm-learning  یا یادگیری سیار پشتیبانی می کنند.

شبکه های اجتماعی مخصوص معلم و دانش اموزان

  • در این صفحات حضور فعال داشته باشد نه فقط برای بررسی تکلیف و بیان تکالیف باشند نظرات و اعتقادات خود را بیان کنید و از طرفی سعی کنید روش های مطالعه دروس یا روش های برنامه ریزی درست را در این صفحات برایدانش اموزان شرح دهید تا از سردرگمی رها شوند.

تخته سفید ها و تخته های هوشمند

  • در فناوری آموزشی سه نوع تخته سفید وجود دارد. تخته سفیدهای اولیه، که شبیه تخته سیاه ها هستند، از اواخر

دهد 1950 ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. اصطلاح تخته سفید یا وایت برد همچنین به تخته سفیدهایمجازی اشاره می شود که در آن نرم افزار های کامپیوتری با فراهم کردن امکان نوشتن یا نقاشی و ترسیم، وایت

بردهای واقعی را شبیه سازی می کنند. تخته های تعاملی به یادگیرندگان و مربیان اجازه می دهد بر روی صفحه نمایش

لمسی بنویسند. نشانه گذاری صفحه می تواند بر روی یک تخته سفید یا هر نوع صفحه نمایش کامپیوتر باشد. با توجهبه تنظیمات، این یادگیری بصری می تواند تعاملی و مشارکتی باشد، از جمله نوشتن و دستکاری تصاویر روی تختهسفید تعاملی.

                                      کلاس مجازی

  • محیط یادگیری مجازی )VLE(، که ب عنوان یک پلت فرم یادگیری نیز شناخته می شود، یک کلاس درس مجازی

یا جلسات مجازی را با تلفیق چندین فناوری آموزشی ارتباطی شبیه سازی می کند. نرم افزار وب کنفرانس را امکانبرقراری ارتباط بین دانش آموزان و مربیان را، از طریق وب کم، میکروفون و چت به صورت بلادرنگ و در یک محیط

گروهی فراهم می کند. شرکت کنندگان می توانند دست خود را بلند کنند، نظرسنجی ها را پاسخ دهند یا امتحان

دهند. دانش آموزان می توانند در زمانی که تکلیفی توسط معلم داده می شود، تخته سفید و اسکرین کست را دراختیار داشته باشند، معلم کسی است که سطوح اجازه برای یادداشت های متنی، میکروفون و کنترل ماوس را مشخصمی کند.

واقعیت افزوده

فناوری آموزشی واقعیت افزوده نقش مهمی در کلاس های درس آینده بازی خواهد کرد، کلاس هایی که در آن ها هوش مصنوعی با انسان همکاری خواهد کرد. دانش آموزان می توانند بین به طور دینامیک و با توجه به سرعتیادگیری خودشان، بین یادگیری فردی یادگیری اجتماعی و مشارکتی حرکت کنند. در حالی که معلم ها با کمک واقعیت افزودهAR ، روی کلاس درس نظارت می کنند و مداخلات لازم را برای مواردی که هنوز برای آن ها سیستم های کامپیوتری طراحی نشده اند، انجام می دهند. از این دیدگاه، نقش تکنولوژی ارتقا است نه جایگزین شدن با توانایی های معلم های انسانی.

LMSسیستم مدیریت یادگیری

  • یک سیستم آموزش الکترونیکیlms نرم افزاری است که برای ارائه، ردیابی و مدیریت آموزش و تعلیم استفاده می

شود. سیستمlms  اطلاعات مربوط به حضور، زمان کار و پیشرفت دانش آموز را ردیابی می کند. مربی ها می توانند

آگهی ها را پست کنند، تکالیف را نمره دهی کنند، فعالیت های درس را بررسی کنند و در بحث های کلاس شرکتکنند. دانش آموزان می توانند کار خود را انجام دهند، سوالات بحث و گفتگو را بخوانند و پاسخ دهند، و آزمون ها رادریابند.

اصطلاحات که باید به عنوان معلم مدرن بدانیم :

فناوری آموزشی اصطلاحات آموزش الکترونیکی، فناوری تعلیمی، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)در آموزش و پرورش،EdTech ، فناوری یادگیری، یادگیری چندرسانه ای، بهبود یادگیری مبتنی بر تکنولوژی )(TEL، آموزش مبتنی بر

کامپیوتر (CBI)، آموزش کامپیوتر، آموزش مبتنی بر اینترنت (CBT)، آموزش کامپیوتر و یا آموزش کامپیوترCAI) )، آموزش مبتنی بر اینترنت )(IBT، یادگیری انعطاف پذیر، آموزش مبتنی بر وب (WBT)، آموزش آنلاین، همکاری آموزش دیجیتال ،آموزش توزیع شده ارتباطات مربوط به کامپیوتر، یادگیری سایبری و آموزش چند منظوره، آموزش مجازی، محیط یادگیری شخصی سازی شده، یادگیری شبکه ای، محیط یادگیری مجازی ) (VLE)که با عنوان سیستم عامل یادگیری نیز شناخته می شود(، یادگیریm-learning یا موبایل لرنینگ، یادگیری فراگیر و آموزش دیجیتال را شامل می شود.

ماندانا رجبی

معلمی خلاق و بروز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *