گرامر

گرامرcan و could

گرامرcan و could

کاربرد can استفاده از آن به منظور صحبت کردن درباره توانایی ها و مهارت هایی است که در زمان کنونی قادر به انجام آن ها هستیم.

زمانی که درباره مجاز بودن یا مجاز نبودن انجام فعالیت خاصی صحبت می کنیم می توانیم از can استفاده کنیم.

زمانی که از could برای اشاره به توانایی ها و مهارت های زمان گذشته استفاده می کنیم، در نقطه مقابل شکل حال آن یعنی can قرار می گیرد. فقط اینکه مشخص نیست این توانایی ها تا زمان حال ادامه پیدا کرده اند یا نه.

گذشته از این استفاده از شکل مثبت could برای صحبت کردن درباره توانایی های گذشته زمانی مجاز است که این توانایی ها در گستره زمانی طولانی مدتی در گذشته شخص جریان داشته اند. به این معنی که نمی توان با استفاده از could به رخدادهایی که شخص فقط یک بار موفق به انجام آن ها شده است، اشاره کرد. در چنین حالتی معمولا به جای could از be able to استفاده می شود.

برای شکل منفی آن یعنی couldn’t چنین منعی وجود ندارد. می توان از آن هم برای توانایی های مدت دار و هم موفقیت های یکباره استفاده کرد.

گرامرcan و could

حواس پنجگانه و درک کردن و به یادآوردن در گذشته:

برای اشاره به درک چیزی با حواس پنج گانه یا درک کردن و به یادآوردن مسائل مختلف در زمان گذشته باید از could استفاده کرد.

ارائه پیشنهاد

اگر زمان پیشنهاد دادن چیزی به کسی بخواهیم لحن حرف زدنمان را مودبانه نگه داریم بهترین راه استفاده از could است.

نشان دادن احساسات قوی

گاهی احساسات قوی مثل عصبانیت یا خوش حالی یا هر احساس دیگری در درون ما شکل می گیرد. شدت آن ها باعث می شود که حس کنیم قادر به انجام دادن کارهای مختلفی هستیم. مثل اینکه بگوییم: “این قدر عصبانی ام که می توانم منفجر شوم.” در چنین حالتی در جمله اصلی به شرح آن احساس قوی می پردازیم تا زمینه پردازی برای ادامه بقیه جمله داشته باشیم. سپس در جمله واره ای که به دنبال آن قرار می گیرد با استفاده از could به بیان این می پردازیم که احساس قوی که درونمان شکل گرفته می تواند ما را وادار یا قادر به انجام چه کاری کند. نکته اینجاست که اکثر این نتایج حالتی استعاره ای و اغراق شده دارند. یعنی کاری نیستند که واقعا در واقعیت انجام دهیم یا اینکه احتمال رخ دادنشان وجود داشته باشد.

نشان دادن نارضایتی نسبت به رفتار شخصی

اگر رفتار شخصی شما را ناراحت کرده است و می خواهید نارضایتی و عصبانیت خود را نشان دهید می تواند از could یا could have استفاده کنید. تفاوت آن ها در این است که could به نحوی اشاره به زمان حال دارد و با استفاده از آن به شخص می فهمانید که چه کاری می تواند برای جبران کارش انجام دهد. ولی استفاده از could have نشانگر ابراز سرزنش برای کاری است که دیگر فرصتی برای جبران آن وجود ندارد.

تفاوت بین can و could

1)اگر قصد داریم درباره اینکه امکان انجام کاری برای ما در زمان حال وجود دارد یا نه از can استفاده می کنیم. در حالی که برای شرح شکل گذشته آن استفاده از could  در حالت مثبت غیر ممکن است. در عوض باید به جای آن از شکل گذشته be able to  استفاده کرد. ولی در حالت منفی استفاده از could منعی ندارد. یعنی دقیقا مثل همان چیزی که در بالا برای اشاره به توانایی ها و مهارت ها در گذشته اشاره کردیم.

2) از can برای صحبت کردن درباره رخدادهایی که هر از چندگاهی رخ می دهند و همین طور حقایق عمومی استفاده می کنیم در حالی که could فقط بر احتمال رخ دادن آن ها تمرکز می کند.

امیدوارم مقاله گرامرcan و could براتون مفید باشه.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *